Halvat farkut eivät ole eettisimmät

Kuluttaja-lehti (6/2011) julkaisi tutkimuksen farkkujen valmistamisen vastuullisuudesta. Lehden kannessa komeili isoilla kirjaimilla: “Farkkututkimus todistaa: Halvat eettisimmät“. Jos otetaan lukuun kaikki olemassa olevat farkkumerkit, tämä on kaikkea muuta kuin totta.

Kuva: www.kuluttaja.fi

Itse artikkeli valottaa onneksi jo heti aluksi asiaa hieman totuudenmukaisemmin: “Kallis hinta ei takaa, että ympäristöasiat olisivat kunnossa – saati että farkkujen tekijä olisi saanut työstään reilun palkan.” Asia on aivan näin: kalliissa merkkifarkuissa maksat usein lisähintaa vain tuotemerkistä.

Tutkimuksessa selvitettiin kunkin farkkumerkin vastuullisuutta (niin sosiaalista vastuuta, ympäristövastuuta kuin avoimuuttakin) kyselylomakkeiden, tehdasvierailuiden ja julkisten raporttien avulla.

Mutta mitä merkkejä Kuluttaja-lehden tutkimuksessa sitten tutkittiin? Mukava oli vain valtavirran isoja tuotemerkkejä ja ketjuja: H&M, Zara, Jack&Jones, Levi’s, Nudie Jeans Co, G-Star Raw, Lee Jeans, Wrangler, Boss ja Diesel.

Vertailu tehtiin siis näiden merkkien kesken ja parhaiten näistä pärjäsi edulliset merkit kuten H&M ja Zara. Tai pitäisikö sanoa: näistä vähiten huonosti pärjäsi H&M ja Zara. Kuluttaja-lehden artikkelissa on kerrottu jokaisen merkin vahvuuksia ja heikkouksia, eivätkä kyseiset halppismerkit selvinneet ilman vakavia heikkouksia.

On hyvä, että tällaisia tutkimuksia tehdään ja valotetaan vaatemerkkien toimintaa, mutta lehden otsikointi “Halvat eettisimmät” vesittää koko tutkimuksen ja tekee hallaa niille merkeille, jotka aidosti pyrkivät toimimaan vastuullisemmin. Tutkimukseen olisi pitänyt ehdottomasti ottaa mukaan näitä vastuullisesti toimivia farkkumerkkejä, kuten Kuyichi, Howies, Del Forte tai Monkee Genes.

Vastuullisista farkuista puheenollen, Nurmi-merkkini valikoimiin saadaan ensi keväänä Suomessa ommeltuja ekofarkkuja sekä naisille että miehille! Näistä lisää myöhemmin, mutta tässä pieni maistiainen:

Kuva: Antti Ahtiluoto