Palvelu: vastuullisuussivujen läpikäynti

Tarjoan palvelua, jossa käyn läpi vaate- tai tekstiilialan yrityksen vastuullisuussivut, jotta niistä tulisi täsmälliset, kattavat ja vaikuttavat.

Kirjoitin ensimmäisen vastuullisuussivujen sisällön vuonna 2011. Tein sen vuosina 2010–2015 pyörittämälleni Nurmi-vaatemerkille, jotta pystyin kertomaan, mitä kaikkea merkin vastuullisuus käytännössä tarkoittaa. Sisältö painottui viestimään ekologisista materiaaleista, eettisestä lähituotannosta ja laadukkaista tuotteista. Viesti jäi kuitenkin ympäripyöreäksi: Kerroin, että “tiedämme tehtaat ja heidän työntekijät, joten voimme taata, että työskentelyolosuhteet ovat hyvät”, mutten kertonut itse olosuhteista mitään. Kerroin, että “pyrimme minimoimaan kuljetukset”, mutten kertonut, mitä se konkreettisesti tarkoittaa. Kerroin, mitä ekologisia raaka-aineita käytin tuotteissa, mutten kertonut, kuinka suuri osuus on kutakin tai mistä raaka-aineet tulevat.

Tein kyseiset sivut niin hyvin kuin silloin osasin. Kymmenessä vuodessa on kuitenkin tapahtunut paljon: oma osaamiseni on kasvanut, ja vaatealan vastuullisuustyö on mennyt isoja harppauksia eteenpäin. Jos pyörittäisin vielä Nurmi-merkkiä, tekisin vastuullisuussivuista paljon kattavammat, täsmällisemmät ja laajemmat. Kertoisin esimerkiksi tuotteiden laadusta konkreettisesti ja mitattavasti, avaisin 1. – 3. portaan tehdaslistat Transparency Pledgen mukaisesti, kertoisin materiaalien ekologisuuden lisäksi niiden eettisyydestä ja viestisin toiminnan ilmastovaikutuksista. Kaiken kaikkiaan kertoisin paljon täsmällisemmin siitä, mitkä tekivät Nurmi-merkin toiminnassa ja tuotteissa ovat vastuullisia ja missä on vielä parantamisen varaa.

Tällä hetkellä vaatebrändin vastuullisuussivuilta ja viestinnältä ylipäätään vaaditaan paljon enemmän kuin vuonna 2011 – ja hyvä niin: se kertoo, että ala on mennyt eteenpäin. Omasta toiminnasta viestiminen ei ole aina kuitenkaan helppoa: sitä on niin lähellä omaa tekemistä, ettei välttämättä tiedä, mitkä ovat niitä olennaisia asioita kertoa ja miten näistä asioista pitäisi viestiä. Moni merkki tekee jo monia asioita hyvin, joten positiivista kerrottavaa löytyy jokaiselta. Ei kuitenkaan saa kaihtaa sitäkään, että kertoisi joidenkin osa-alueiden olevan vielä työn alla. Sillä ihan kaikilla on kehitettävää – ei kukaan ole sataprosenttisen täydellisen vastuullinen, eikä tarvitsekaan olla.

Palvelu: Vastuullisuussivujen läpikäynti

Useimmalla vaate- ja tekstiilialan yrityksellä on jo vastuullisuussivut, mutta aina vastuullisuusviesti ei välity selkeästi, eikä tietoa ole niin kattavasti ja täsmällisesti esillä kuin parhaimmillaan voisi olla. Tässä kohtaa minä voin jeesiä: voin auttaa saamaan vastuullisuussivuista entistä ehommat.

  • käyn läpi, että sivut palvelevat lukijaa ja käyttötarkoitustaan
  • kartoitan, että kaikki olennaiset vastuullisuuden osa-alueet ovat mukana
  • varmistan, ettei mikään väittämä täytä viherpesun tunnusmerkkejä
  • tsekkaan, että faktat ja asiasisältö ovat kunnossa
  • ehdotan, miten sisällöstä saa täsmällisemmän ja vaikuttavamman

Palvelu pitää sisällään sen, että käyn läpi olemassa olevan tekstisisällön ja kommentoin sitä kirjallisesti / suullisesti. Sisällöntuotanto on ostettavissa erikseen.

Miten edetä?

Ota yhteyttä mailitse tai puhelimitse ja jutellaan lisää. Kun tiedän sisällön laajuuden ja kehitystarpeet, teen tarjouksen läpikäynnistä.

anniina (at) anniinanurmi.fi / 050 412 2321

Jaa: