Eetti julkaisi tänään toisen Rank a brand -raporttinsa ja mikä mahtavinta: monet suomalaiset vaatebrändit paransivat tuloksiaan vastuullisuustyöstä ja siitä viestimisestä.
FRENN, Globe hope, PaaPii ja Papu ylsi raportin vertailussa parhaimpaan A-kategoriaan (näistä vain Papu oli edellisellä kerralla arvioitavana).
Myös B-kategoriaan kipusi moni merkki, johon viime kerralla pääsi vain Papu.
Pienemmät merkit pärjäsivät vertailussa paremmin kuin isot brändit. Vaikka usein sanotaan, että vain isoilla olisi resursseja kehittää laajasti vastuullisuuttaan ja raportointiaan, niin tämä tulos viimeistään osoitti sen vääräksi. Jos brändillä on tahtotila tehdä merkityksellistä vastuullisuustyötä ja viestiä siitä, on se mahdollista koosta riippumatta.
Tässä onkin isoille pelureille parantamisen paikka. Erityisesti Suomen suurimmalla vaatealan yrityksellä, Luhta Sportswear Companylla, jonka vertailussa mukana olleet brändit (Luhta, Torstai, Rukka ja Your Face) jäivät ainoina edelleen nollaan pisteeseen. Tämä minunkin työnantajana aikoinaan (2007-2010) toiminut konserni pääsi edellisen Ränkkää brändi -raportin tiimoilta aika vähällä huomiolla, mutta mahtaakohan tällä kertaa kyseisen yrityksen toiminta nousta keskusteluun?
Viime vuonna tehty Suomen ensimmäinen Rank a brand -raportti sai alan sisällä kritiikkiä siitä, että se keskittyi vain siihen, miten brändi viestii toiminnastaan (lisää tästä aiemmassa kirjoituksessani). Että voihan merkki tehdä kaikki hyvin, mutta se ei vaan kerro siitä. Sehän se onkin juuri ongelmallista: ei kuluttaja voi mitenkään tietää, onko merkki vastuullinen, jollei siitä viestitä. Läpinäkyvyys on olennainen osa vastuullisuutta.
Puolessatoista vuodessa on kuitenkin tapahtunut paljon: sekä yleinen ilmapiiri on luonut lisävaatimusta vastuullisuudesta ja läpinäkyvyydestä kuin myös Eetin sparraus on tuottanut tulosta. Ainakaan monen pienten ja keskisuurten yritysten joukossa ei enää kiistellä siitä, pitäisikö kertoa vai ei, vaan on alettu hommiin läpinäkyvyyden parantamiseksi.
Raportista mukana olleiden yritysten joukosta minä olin mukana Uhanan vastuullisuusraportin rakentamisessa: kartoitimme yhdessä Uhanan vuoden 2019 vastuullisuustyön, minkä perusteella Uhanan tiimi kokosi brändin ensimmäisen vastuullisuusraporttinsa. Uhana ylsi B-kategoriaan 21 pisteellä.
Rank a brand -raportti tuo alalle kaivattua kirittämistä yhä merkittävämpään vastuullisuustyöhön ja selkeämpään viestintään. Nähtäväksi jää, mitä jatkossa tämän suhteen tapahtuu: Rank a brand -sivusto on nimittäin nykyään osa Good on you -vertailusivustoa. En harmi kyllä laittaisi rahaa likoon sen puolesta, että kriteerit jatkossa laajenisivat koskemaan vielä kokonaisvaltaisemmin brändin vastuullisuustyötä ja tiukkenisivat entisestään, mutta toivottavasti olen väärässä.
Olisi hienoa, jos tämänvuotinen Rank a brand -raportti saisi aikaan yhtälailla liikehdintää kuin viimevuotinenkin. Ainakin edellinen keskustelu selkeästi sai monen merkin toimimaan, mikä oli ehdottomasti paras lopputulema. Eli lisää keskustelua, lisää vastuullisuustyötä ja lisää läpinäkyvyyden kehittämistä. Vastuullisuus on asia, jossa voi ja pitää kehittyä koko ajan lisää.