Pikamuoti teki huonolaatuisten vaatteiden tekemisestä kannattavaa. Miten hypätä pois tästä kulutuksen oravanpyörästä? Clothing as a service -malli tarjoaa ratkaisun.
Tämänhetkinen markkinatalouden järjestelmämme perustuu nopeuteen: mitä enemmän ja nopeammin myydään, sitä suurempi voitto saadaan. Koska yritysten tärkeimpänä tehtävänä nähdään voiton tuottaminen osakkeenomistajilleen, ajatellaan lähinnä rahaa, ja kuinka sitä saisi lisää.
Tämän systeemin sisällä ovat niin pikamuotiketjujen muutaman euron paidat kuin kalliimmat merkkituotteet. Pikamuotiketjut saavat valtavat tuotot volyymien kautta, kun taas merkkituotteet takovat voittoa korkeammilla katteilla. Pelkkä hinta ei siis kerro yrityksen arvoista.
Vaatemerkit ja -kaupat saavat vaatteesta voiton sillä hetkellä, kun se myydään. Myyntivoitto saadaan kerran, eikä vaate tuota enää mitään tämän jälkeen. Tässä mallissa ei tarvitse kiinnittää huomiota vaatteen laatuun tai pitkäikäisyyteen, sillä yritys ei kanna vastuuta tuotteen koko elinkaaresta. Tämä on mahdollistanut sen, että vaatteita tuotetaan huonolaatuisista materiaaleista ja ommellaan ilman tietoa laadukkaasta työnjäljestä. Sama pätee vaatteen materiaalien ja tuotannon ekologisuuteen ja eettisyyteen. Vaikka näennäisesti yrityksiltä vaaditaan yhteiskuntavastuuta, saavat yritykset temmeltää suhteellisen vapaasti globaalilla pelikentällä, tuottaen vaatteita juuri niin vastuuttomasti kuin kehtaavat.
Clothing as a service -malli tekee laadukkaista vaatteista pikamuotia kannattavampia
Jotta vaateteollisuus voisi ikinä muuttua aidosti vastuulliseksi, tarvitsemme systeeminmuutoksen. Ja tämä systeeminmuutos on mahdollista saada aikaan tarjoamalla vaihtoehtoinen ansaintamalli nykyisen tilalle: laadukkaiden, pitkäikäisten tuotteiden valmistus pitää tehdä pikamuotia kannattavammaksi.
“Systeeminmuutos on mahdollista saada aikaan tarjoamalla vaihtoehtoinen ansaintamalli nykyisen tilalle: laadukkaiden tuotteiden valmistus pitää tehdä pikamuotia kannattavammaksi.”
Tämä muutos on mahdollinen tuomalla Clothing as a service -malli vaatealalle. Vaate muuttuu palveluksi, jolloin emme enää maksa vaatteesta itsessään, vaan vaatteen käytöstä. Samaan tapaan kuin vaikka emme enää omista elokuvia DVD:nä, vaan katsomme haluamamme leffat ja sarjat suoratoistona milloin vain.
Miten se toimii?
Clothing as a service -systeemin alla voi toimia useita erilaisia vuokrausmalleja: Yksityishenkilö voi vuokrata suoraan toiselta henkilöltä vaikka nettisovelluksen kautta. Vaatekauppa voi tarjota asiakkailleen osaa tuotteistaan vuokrattaviksi omassa kivijalkaliikkeessään. Toisaalta myös vaatemerkki voi vuokrata omaa mallistoaan niin yksittäisille ihmisille kuin yrityksillekin.
Vuokraus voi tapahtua sovelluksen kautta, jolloin vaate toimitetaan kotiovelle tai haettavaksi vaihtopisteestä. Palvelu voi toimia myös fyysisestä tilasta käsin esimerkiksi tavaratalon tai vaatelainaamon kautta. Jotta koko vuokrausprosessista saadaan tehokasta, helppoa ja skaalautuvaa, tulisi taustalla olla digitaalinen järjestelmä, joka mahdollistaa vaatteiden seurannan, turvallisen maksuliikenteen sekä kommunikaation omistajan, vuokraajan ja muiden palveluntarjoajien, kuten pesulan ja logistiikkakumppanin, välillä.
Lähes kaikkia vaatteita voidaan ajatella vuokrattavan – osa pidemmäksi aikaa, osa lyhyemmäksi. Esimerkiksi juhlamekko voi olla järkevää vuokrata vain muutamaksi päiväksi, jos se on tarkoitettu tiettyyn juhlatilaisuuteen. Toisaalta arkisempaa paitaa voi kerralla pitää vaikka kuukauden. Talvitakin voisi sitä vastoin vuokrata koko talvikaudeksi. Farkkuja taas vuokraaja voi pitää jopa monen vuoden ajan.
Vaatteen omistaja saa vaatekaappinsa tuottamaan
Meillä jokaisella on keskimäärin 300 vaatekappaletta vaatekaapissamme. Koska voimme käyttää vain muutamaa vaatetta päivässä, jää väistämättä suurin osa vaatteista hyvin vähälle käytölle. Vaikka käyttäisimme tiettyä mekkoa vuoden aikana 50 kertaa, silti se lojuu kaapissa reilut 300 päivää vuodesta.
“Vaikka käyttäisimme tiettyä mekkoa vuoden aikana 50 kertaa, silti se lojuu kaapissa reilut 300 päivää vuodesta.”
Vuokraamalla vaatteen toiselle, voi saada oman vaatekaapin tuottamaan: silloin kun vaate ei ole itsellä käytössä, se voi tuottaa rahaa vuokrauksen kautta. Jo vaatteen ostohetkellä voit pohtia vaatetta sijoituskohteena: Jos nyt panostan tähän laadukkaaseen, vastuulliseen ja hieman hintavampaan tuotteeseen, voin saada ainakin osan rahasta tai parhaimmillaan koko summan takaisin vuokratulojen kautta.
Vaatteen vuokraaja nauttii valikoimasta
Vuokraamalla voi saada saman ilon uudesta vaatteesta kuin ostohetkellä, mutta vuokravaatteen kohdalla ei tarvitse murehtia: Onko tämä vaate laadukas ja kestääkö se aikaa? Sopiiko se minulle ja tuleeko minun pidettyä sitä tarpeeksi? Onko tämä ostos rahallisesti järkevä päätös? Vuokraamalla vaatteen pääsee ikään kuin testaamaan tuotetta, ilman sitoutumista. Ei tarvitse myöskään järjestää kaapista tilaa säilyttääksesi vaatteita, koska vuokravaatetta pitää vain sen aikaa, kun haluaa.
Vuokraamalla pääsee käsiksi lähes rajattomaan valikoimaan vaatteita ilman omistamisen vaivaa. Voi käyttää sellaisia laadukkaita designtuotteita, joita ei välttämättä ikinä raaskisi tai pystyisi ostamaan itselleen.
Vaatekaupoille ja -merkeille uutta liiketoimintaa
Vähittäiskauppa takkuaa. Vuosi vuodelta vajotaan syvemmälle kierteeseen: Vaatteita laitetaan tarjolle yhä nopeutuvalla tahdilla, eikä vanhoja ehditä myydä alta pois, jolloin ratkaisuna nähdään tihenevät alennusmyynnit. Katteet kapenevat, minkä takia vaatteita pitäisi myydä yhä enemmän ja enemmän, jotta saataisiin tarvittava voitto.
Enää ei kilpailuetua saavuteta lisäämällä volyymia ja nostamalla alennusprosentteja. Pitää löytää uusia tapoja saada vaatekaupat menestymään. Vaatteiden vuokraus tuo uudenlaista liiketoimintaa kaupoille – ja myös vaatemerkeille. Vuokraus ei kilpaile suoranaisesti myynnin kanssa, vaan vuokraus ja myynti voivat hyvin toimia sulassa sovussa.
Vuokraamalla vaatekauppa voi parhaimmillaan saada paremman katteen kuin myymällä vaatteen. Varsinkin laadukkaiden, korkeamman hintasegmentin tuotteiden vuokraus on ehdottomasti varteenotettava vaihtoehto, myös taloudellisesti.
Vuokrauksen kautta kauppias pystyy myös luomaan tiiviimmän asiakassuhteen ja saa palaavan asiakkaan. Yksi tärkeä tekijä on myös se, että vuokrausjärjestelmän avulla vaatekaupat ja -merkit saavat tärkeää dataa vaatteista, niiden käytöstä ja asiakkaistaan. Näin he pystyvät paljon paremmin tarjoamaan räätälöityjä palveluita, tehostamaan vaatteiden kiertoa ja tuotantoa sekä oppimaan kulutuskäyttäytymisestä.
Operaattori tekee bisnestä
Clothing as a service -systeemissä operaattori toimii digitaalisen järjestelmän palveluntarjoajana. Tämä järjestelmä mahdollistaa vaatteiden sujuvan kierron omistajan ja vuokraajien välillä, turvallisen maksuliikenteen, tiedonvälityksen ja kommunikaation.
Yksittäisen vuokraajan ei välttämättä kannata kehittää tällaista järjestelmää, sillä sen rakentaminen vaatii paljon osaamista, rahaa ja resursseja. Vuokrauspalveluoperaattorin keskittyessä ydinosaamisensa, eli itse järjestelmän kehittämiseen ja pyörittämiseen, pystyy se tarjoamaan laadukkaan ja helppokäyttöisen alustan, jolla eri osapuolet voivat tehokkaasti pyörittää omaa vuokraustoimintaansa.
Operaattori saa ansaintansa alustan kautta kulkevista maksuliikenteen provisioista. Alusta on hyvin skaalautuvissa ja näin ollen mahdollistaa hyvin kannattavan liiketoiminnan. Toinen vaihtoehto on rakentaa avoimen lähdekoodin vuokrausalusta, joka mahdollistaa joukkoistetun kehitystyön ja läpinäkyvyyden.
Pesula- ja korjauspalvelut työllistävät paikalliseti
Vaatteiden vuokrauksessa tärkeässä osassa ovat myös pesula- ja korjauspalvelut. Tämä mahdollistaa uutta liiketoimintaa paikallisille yrityksille. Pesula- ja korjauspalveluita tarjoavat yritykset ovat mukana vuokrausketjussa digitaalisen vuokrausjärjestelmän kautta, mikä tekee palveluiden ostamisesta ja käyttämisestä vaivatonta.
Vuokraus edistää laatua
Clothing as a service -systeemi tekee kestävien vaatteiden valmistamisesta kannattavaa, sillä mitä kauemmin vaate pysyy kierrossa, sitä parempi tuotto saadaan. Näin vaatteen omistajalla – oli se sitten yksityinen henkilö, merkki tai kauppa – on syy suosia laadukkaita, pitkäikäisiä tuotteita.
Kun vaatteiden halpa hinta ei ole enää ainoa määrittelevä tekijä, eikä yritysten tarvitse verissäpäin polkea tuotantohintoja yhä alemmas, on yrityksillä suurempi mahdollisuus panostaa myös materiaalien ja tuotannon laatuun ja vastuullisuuteen.
Ajattelutavan muutos
Yhtenä suurimpana haasteena vaatteiden vuokrauksen yleistymiseen on nykyinen tapamme kuluttaa. Olemme tottuneet omistamaan vaatteemme ja ostamaan uusia lähes ilmaiseksi. Mutta aika alkaa olla kypsä muutokselle: Yhä useampi on kyllästynyt tavarapaljouteen kotona ja alkanut kyseenalaistamaan kulutustottumuksiaan.
Vaate palveluna -malli vaatii uudenlaista ajattelutapaa ja suhdetta vaatteisiin, mutta samalla antaa paljon vastineeksi. Ehkä pian olemme valmiita siirtymään omistajuuden jälkeiselle aikakaudelle.
Kuvat: Kaisu Jouppi
Artikkeli on julkaistu myös Vihreät vaatteet -oppaassa.