Vaatevallankumous: viisi kysymystä vaatteen vastuullisuudesta

Näin Vaatevallankumous-viikolla merkeiltä kysytään “Who made my clothes?”. Tämä on hyvä alku dialogille ja ensiaskel kohti läpinäkyvyyttä. Vaatetuotannon ketjussa on kuitenkin niin monta vaihetta, että pelkästään yhden kysymyksen turvin ei saada tietää tuotannon koko totuutta.

Kokosin listan kysymyksiä, joiden avulla voi kysyä vaatteen vastuullisuudesta suoraan merkiltä. Nämä kysymykset ovat kuitenkin vasta alku: on paljon muutakin, mitä vastuulliseen vaatteeseen kuuluu (lue lisää vaatteen vastuullisuuden määritelmästä täältä). Toiseksi, näiden lisäksi on tärkeä kysyä vielä paljon spesifimpiä kysymyksiä, jottei vastaukseksi saada liian ympäripyöreitä latteuksia.

Edetään kuitenkin askel kerrallaan ja aloitetaan perusteista: nämä viisi kysymystä liittyen vaatteen materiaaliin ja tuotantoon ovat sellaisia, joihin vaatemerkin pitää pystyä vastaamaan ja todentamaan tuotteen ekologisuus ja eettisyys:

5 kysymystä vastuullisuudesta:

  1. Mistä materiaalista vaate on valmistettu? 
  2. Missä maassa materiaalin raaka-aine on viljelty tai valmistettu? Missä maassa ja missä tuotantopaikassa se on tehty valmiiksi kankaaksi?
  3. Onko materiaali ekologinen ja eettinen (ihmis- ja eläinoikeuksien näkökulmasta)? Jos on, millä tavalla ja miten todennatte asian?
  4. Missä maassa ja missä tuotantopaikassa vaate on valmistettu?
  5. Onko tuotanto ekologinen ja eettinen (ihmisoikeuksien näkökulmasta)? Jos on, millä tavalla ja miten todennatte asian?

Läpinäkyvyydestä uusi normi

Vaatteen vastuullisuuden selvittäminen on tehty tällä hetkellä aivan liian vaikeaksi. Ei missään nimessä saisi olla kuluttajan harteilla joutua selvittämään salapoliisin lailla materiaalin alkuperää tai tuotannon ihmisoikeuskysymyksiä. Vastaukset kaikkiin yllämainittuihin kysymyksiin pitäisikin löytyä helposti jokaisen merkin nettisivuilta – ihan ilman erillisiä kyselyitä tai painostusta avoimuuteen.

Vielä ei olla kuitenkaan siinä tilanteessa, että kaikki vaatemerkit olisivat riittävän läpinäkyviä toiminnassaan, joten tästä syystä tarvitaan meidän kuluttajien joukkovoimaa. Kysytään ja vaaditaan, kunnes läpinäkyvyydestä tulee uusi normi. Meillä on mahdollisuus vaikuttaa ja muuttaa alan tapoja toimia, joten käytetään sitä valtaa!

Apua vastuullisuuden arviointiin

Vaikka vastauksia saisikin, eivät ne välttämättä ole helppoja tulkita: Mikä nyt on oikeasti hyvä eettisyyden sertifikaatti? Mikä materiaali on tarpeeksi ekologinen? Mitä tuotannon ihmisoikeuksista pitää tietää?

Tiedon onkiminen ei pitäisi olla kuluttajan harteilla, eikä sitä pitäisi olla myöskään vastuullisuuden arviointi. Vaatteen vastuullisuuden tulkitsemisesta ja vertailusta pitäisi tehdä paljon helpompaa.

Vielä minulla ei ole antaa täydellistä ratkaisua tähän ongelmaan, mutta seuraavassa muutama vinkki helpottamaan vaatebrändien vastuullisuustyön arviointia:

  1. Eettisen kaupan puolesta ry:n ja Finnwatchin raportit, joissa selvitetään ja vertaillaan yritysten vastuullisuutta.
  2. Rank a brand -sivusto, jossa on “ränkätty” yrityksiä niiden vastuullisuuden ja läpinäkyvyyden perusteella.
  3. Good on you -sovellus, joka arvioi vaatemerkkien vastuullisuutta. Tässä sovelluksessa merkki voi tosin saada hyvät pisteet aika kevyin perustein, joten suhtaudu pisteytyksiin varauksella.