Vinksahtanut vaateteollisuus

Viime viikolla TV2:lta tuli Silminnäkijä-dokumentti Vaarallinen vaate, joka on nyt nähtävissä YLE Areenalta. Dokumentti sai minut jälleen kerran miettimään vaateteollisuuden hulluutta.

Vaikka selkeästi nähdään, että monet kemikaalit ja toimintatavat, joita vaateteollisuudessa käytetään, ovat hengenvaarallisia niin työntekijöille kuin kuluttajillekin, ei niiden käyttöä lopeteta. Ja vaikka Euroopassa lopetettaisiinkin, se ei takaa, etteikö homma jatkuisi samaan malliin Kaukoidässä.

Myrkkyvaatteet kaupan hyllyllä

Kaukoidästä Euroopan markkinoille tuodut tuotteet voivat sisältää monia ihmiselle vaarallisia kemikaaleja, mutta ne useimmiten silti päätyvät kaupan hyllyille. Yksi syy on se, ettei kaikkia tuotteita tarkasteta. Nurinkurisempaa on se, että vaikka tuote tarkastettaisiin ja siitä löydetään haitallisia kemikaaleja, ne siitä huolimatta pääsevät myyntiin, sillä aina ei ole laillista perustetta vetää niitä pois markkinoilta. Niitä tuotteita, jotka on vedetty pois markkinoilta, voi käydä lukemassa netissä  EU:n Rapex-raporteista.

Halpa = hyvä

Vaikka vaarallisten vaatteiden myynti ja valmistus kiellettäisiin joka ikisessä maailman kolkassa, aina löytyy tahoja, jotka kiertävät lakia. Syy, miksi lakia kierretään, on se, että myrkillisten kemikaalien ja vaarallisten viimeitelyjen käyttö vaatteiden tuotannossa yksinketaisesti on halvempaa: esimerkiksi hiekkapuhallus ilman suojalaitteita on halvempaa kuin käyttää suojalaitteita (aina saa uuden työntekijän jos edellinen kupsahtaa) tai vaihtaa viimeistelytapa kalliimpaan tekniikkaan.

No more fashion victims

Tuotantolaitoksilla on kovat paineet tuottaa vaatteita yhä halvempaan hintaan, sillä länsimaiset vaateyritykset haluavat myydä vaatteita lähes ilmaiseksi kuluttajille. Ja kuluttajathan ostavat, jos näitä tarjotaan. Muutos pitäisikin tapahtua koko kulutuskuluttuurissa: emme voi ajatella, että vaatteita voidaan ostaa näin halvalla ja tällä tahdilla ilman, että joku on joutunut kärsimään.

Yllä oleva kuva on otettu viime kesänä KappAhl-kaupan naistenvaateosastolla, jossa kyseinen teksti oli kirjoitettuna kylttiin. Teksti oli varmasti tarkoitettu positiiviseksi, mutta se tavallaan kiteyttää koko vaateteollisuuden ongelman. Huippumuoti kestää vain hetken, mutta sen valmistuksen vaikutukset ikuisesti.