YLE TV1:llä näytettiin dokkari nimeltä Hehkulamppuhuijaus, joka on herättänyt paljon keskustelua – ja syystä! Lyhykäisyydessään homman nimi on tämä: jo vuosikymmenien ajan tuotteita on suunniteltu ja valmistettu niin, että ne kestävät vain tietyn ajan, eikä niin kauan kuin ne olisi mahdollista suunnitella kestämään. Tätä kutsutaan nimellä suunniteltu vanheneminen. Uusi musta kirjoitti aiheesta jo viime kuun puolella.
Hauraat sukkahousut
Tekstiiliteollisuuden esimerkkinä dokumentissa kerrottiin DuPontin nailonsukkahousuista, jotka alkuun olivat valtavan kestäviä. Johtajat tajusivat kuitenkin tehneensä virheen: eihän myyntiä tule tarpeeksi, jos yksi nainen tarvitsee vain yhdet sukkahousut! Näin DuPontin johtajat käskivät tuotantotiimiä valmistamaan huonompilaatuisia sukkahousuja. Näin saatiin aikaan tänä päivänäkin tutut hauraat sukkikset.
Kuluttajan vedätys
Dokumentissa kerrotaan, kuinka 1930-luvulla ehdotettiin suunniteltua vanhenemista lakisääteiseksi, jotta talous kääntyisi nousuun laman jälkeen. Lain mukaan kaikille tuotteille tulisi käyttöikäsopimus, jonka umpeutumisen jälkeen tuote tulisi hävittää. Tämä ei kuitenkaan mennyt läpi.
Mutta kuinkas kävikään. 1950-luvulla ajatus nostettiin uudelleen esiin ja tällä kertaa paljon ovelammin: ketään ei pakotettu eikä lain varjolla määrätty, vaan kuluttajaa viekoiteltiin haluamaan aina hieman uudempia ja hieman parempia tuotteita – ennen kuin niitä oikeasti tarvitisisi.
Tällä viekoittelun tiellä olemme edelleen. Tehokas mainonta saa meidät uskomaan, että ilman uutta tuotetta emme ole onnellisia, tarpeellisia, haluttavia, uskottavia… Tämä pätee kaikkiin kulutustuotteisiin, myös vaatteisiin. Uusia vaatteita syydetään kauppoihin ostettavaksemme valtavalla vauhdilla, eikä siinä tohinassa laadulla tai kestävyydellä ole mitään väliä – sillä eihän vaatteita ole tarkoituskaan pitää kauaa!
Pitkäikäisyys – sääntö eikä poikkeus
Tämä nurinkurinen tapa ajatella pitäisi vihdoin unohtaa. Eikö mieluummin pitkäikäisyyden ja laadukkuuden pitäisi olla lakisääteisiä ominaisuuksia?
Tällaista lakia tuskin saadaan aikaan, joten kuluttajan pitää toimia. Helppoa tämä ei kuitenkaan ole, sillä on hankala tehdä fiksuja ostopäätöksiä, jos kaupasta löytyy vain huonoja vaihtoehtoja. Kannattaakin ostaa vähemmän, ja niin laadukasta ja pitkäikäistä kuin vain löytää. Ja ennenkaikkea välttää muotihömpötyksiä ja vaatia laadukkaampia tuotteita!
Dokumentti nähtävillä YLE Areenalla vielä muutaman päivän.