Vaatteen eettisyys

Jos vaate on ekologinen, se ei välttämättä silti ole eettinen. Esimerkkinä pusero, joka on valmistettu luomupuuvillasta. Tämä pusero on ekologinen materiaaliltaan, mutta mitään takeita ei ole valmistuksen eettisyydestä: tuote voi olla tehty huonoissa oloissa, ilman työntekijän oikeuksia. Vaate on eettinen, kun se ja siihen käytettävät materiaalit on valmistettu hyvissä työoloissa, ilman että työntekijöiden oikeuksia loukataan. Lisäksi työntekijöiden tulee saada riittävä palkka työstään. Nykyisin vaateteollisuudessa käytetään hyvin paljon alihankkijoita, jolloin jokaisen tuotantovaiheen eettisyyttä on vaikea taata.

On olemassa lukuisia järjestöjä, jotka ajavat työntekijöiden oikeuksia. Mm. Fair Labor Association , FairWear ja SAI (Social Accountability International), jonka SA8000 (Social Accountability 8000) –standardi on kattava sosiaalisen vastuun ohjeisto.

Suomessa varmasti tunnetuin tae eettisyydestä on Reilun kaupan merkki. FLO (Fairtrade Labelling Organizations International), joka omistaa tuotemerkin, myöntää Reilun kaupan sertifikaatteja ja valvoo niiden toteutumista

Reilun kaupan merkki takaa oikeudenmukaisen korvauksen kehitysmaiden viljelijöille ja työntekijöille. Ostajan on maksettava tuotteista vähintään Reilun kaupan takuuhintaa, joka kattaa tuotantokustannukset. Ostajan on maksettava viljelijöille myös erillistä Reilun kaupan lisää, joka on tarkoitettu viljelyn kehittämiseen ja yhteisön elinolojen parantamiseen. Kauppasuhteiden tulee lisäksi olla pitkiä, mikä mahdollistaa tuotannon kehittämisen myös pitkällä aikavälillä.

Reilun kaupan periaatteet sisältävät myös ympäristökriteerejä. Tuottajien pitää täyttää kansalliset ja kansainväliset määräykset tuotannossa, varastoinnissa, puhdistuksessa ja logistiikassa. Kaikkien rikkaruohomyrkkyjen käyttö on kielletty. Tuottajilla tulee olla myös suunnitelma kemiallisten torjunta-aineiden ja lannoitteiden käytön vähentämisestä

Suomestakin löytyy yhä enemmän ja enemmän Reilun kaupan puuvillasta valmistettuja vaatteita. Muutaman mainitakseni Jack&Jonesin JJ ECO ja Amnastyn Beijing 2008 -mallisto. Myös Nansolla on laaja valikoima Reilun kaupan tuotteita, kuten Rinne Niinikosken suunnittelema mallisto, joka tuli myyntiin toukokuun alussa (ks. kuva yläpuolella).

Finnwatch julkaisi joulukuussa 2006 raportin Vaatteita etelästä – Alan yritysten sosiaalinen- ja ympäristövastuu. Raportti käsittelee kolmentoista Suomessa toimivan vaateyrityksen sosiaalista ja ympäristövastuuta. Vaikkakin raportti on jo muutaman vuoden vanha ja jotkin tiedot ovat saattaneet muuttua, siitä saa hyvää tietoa yleisestikin vaatealan eettisyydestä. Koko raportti on luettavissa pdf:nä Finnwatchin sivuilta.

Clean Clothes Campaign on kansainvälinen kampanja, joka pyrkii parantamaan työntekijöiden oloja vaateteollisuudessa. Jo yhdessätoista maassa on käynnissä Clean Clothes Campaign, joista yhtenä Ruotsin Rena Kläder. Ehkä Suomessakin jonain päivänä?