Kirjoitin viime vuoden puolella H&M:n Conscious Collectionista ja siitä, onko se oikeasti niin vastuullinen kuin sen annetaan ymmärtää olevan. Olisin kaivannut enemmän tietoa Conscious-malliston tuotteista ja kysyin seuraavia asioita yhdestä malliston tuotteesta (51% kierrätettyä polyesteria ja 49% polyesteria):
– Missä materiaali (kierrätetty polyesteri / polyesteri) on valmistettu? Miten materiaalin valmistuksessa on otettu ekologisuus ja eettisyys huomioon?
– Miten kangas on värjätty? Miten siinä on otettu ympäristö huomioon?
– Missä tuote on leikattu ja ommeltu? Miten tuotannossa on otettu ympäristö ja työntekijöiden työolot ja oikeudet huomioon?
-Miten muulla tapaa tuotteen suunnittelussa ja/tai tuotannossa on otettu ekologisuus ja eettisyys huomioon?
Kuva: H&M
Kirjoitin sähköpostin H&M:n asiakaspalveluun ja sain heiltä suhteellisen nopeasti vastauksen:
“Kierrätetty polyesteri ostetaan Taiwanin, Kiinan ja Korean kautta. Toimintasäännöstömme (Code of Conduct) kattaa kaiken H&M:n vaatetuotannon. Toimintasäännöstö sisältää H&M:n vaatimukset liittyen sosiaalisiin ja ympäristöllisiin parametreihin tavarantoimittajiemme tehtaissa. Lisäksi H&M:llä on kattava kemikaalirajoituslista, jota tavarantoimittajiemme on noudatettava. Liittyen tuotteiden valmistusmaahan; valmistusmaa on merkitty jokaiseen vaatteeseemme, joko hoito-ohjeeseen tai niskalappuun.”
Eli toisinsanoen Conscious-mallisto tuotetaan muuten aivan samalla tavalla kuin mikä tahansa ketjun tuote, mutta materiaalina käytetään joko kokonaan tai osittain ekologisia materiaaleja. Onko tämä harhaanjohtavaa markkinointia? Se riippuu aivan siitä, miten asian mieltää. Joidenkin mielestä pelkkä materiaalin ekologisuus riittää kutsumaan tuotetta vastuulliseksi. Itse tosin koen, että vastuullisesta vaatteesta voidaan puhua vasta sitten, kun koko tuotantoketjun osalta on otettu sekä ekologisuus että eettisyys huomioon.
Conscious-malliston osalla olisin toivonut H&M:ltä enemmän läpinäkyvyyttä ja kykyä kertoa tuotantoprosessista enemmän kuin tuotantomaan ja materiaalin. Se olisi ollut aitoa edelläkävijyyttä – ainakin halpavaateketjujen sarjassa!
Tässä ehkä haukutaan väärää puuta, jos kyseenalaistetaan vain ja ainoastaan H&M:n toiminta vastuullisuuden puolesta. Isoista halpavaateketjuista H&M tekee ehkä kuitenkin eniten vastuullisuuden eteen ja yritys myös kertoo siitä kattavasti sivuillaan. H&M myös raportoi toimistaan laajasti vastuullisuusraportissaan vuosittain (voit lukea pdf:n täältä).
On erittäin hyvä, että H&M käyttää niinkin paljon esimerkiksi luomupuuvillaa valikoimissaan. Sillä on jo iso merkitys koko luomupuuvillan tuotannon kannalta! Mutta siltikään ei voi tuudittautua siihen, että pelkästään luomupuuvilla pelastaisi vaateteollisuuden. On kyse paljon syvemmistä rakenteista ja asenteista, joihin pitää saada muutos, ennen kuin voidaan puhua aidosti vastuullisesta vaatteesta.
Tämän takia ei H&M ehkä koskaan voikaan tuottaa aidosti ja oikeasti ekologisia, eettisiä ja vastuullisisia vaatteita, sillä sen pääliiketoiminta on tuottaa nopealla tahdilla halpoja vaatteita. Nopea ja halpa ei voi ikinä olla aidosti vastuullista.